Στην κατασκευή του πύργου της Βαβέλ έχουμε την χρήση αυτοσχέδιων ανυψωτικών μηχανημάτων για την ανύψωση των κατασκευαστικών υλικών
Από έναν μεγάλο Έλληνα μαθηματικό και φυσικό, τον Αρχιμήδη έχουμε την ανάπτυξη της αρχής του ατέρμονος κοχλία κοινώς υδρύβιδας που αποτελεί θεμελιώδη αρχή στη μηχανική των ανυψώσεων. Παράλληλα έχουμε την εξιστόρηση του Ρωμαίου αρχιτέκτονα Βιτρούκιου για χρήση παρόμοιων συστημάτων στις Βερσαλίες (βασιλικά ανάκτορα λίγα χιλιόμετρα έξω από το Παρίσι ) ανατρέχοντας στην ιστορία των αρχαίων Ρωμαίων διαπιστώνουμε ότι είναι πρωτοπόροι κατασκευαστές στις ειδικές πλατφόρμες οι οποίες ανέβαιναν σε αρκετό ύψος με την βοήθεια σχοινιών.
Αφήνοντας τη Ρώμη και ανατρέχοντας στο Θιβέτ ή στη χώρα μας παρατηρούμε τους πρώτους υποτυπώδεις ανελκυστήρες οι οποίοι έχουν τη μορφή καλαθιών για τη μετακίνηση ανθρώπων ή εμπορευμάτων (πχ στα ύψη των Μετέωρων)
Το βασικό μειονέκτημα σε αυτά τα πρωτόγονα μέσα κατακόρυφης μεταφοράς ήταν ότι σε περίπτωση αιφνίδιας θραύσης σχοινιών ανάρτησης οι επιβάτες έπεφταν χωρίς πιθανότητα σωτηρίας.
Αυλαία του σύγχρονου ανελκυστήρα.
Με την εφαρμογή της κύριας ασφαλιστικής διάταξης αρπαγής έχουμε ουσιαστικά και την έναρξη του σύγχρονου ανελκυστήρα. Συγκεκριμένα στο έτος 1853 έχουμε την επίδειξη από τον E.G. Otis ο οποίος έκοψε τα σχοινιά ανάρτησης της πλατφόρμας πάνω στην οποία στεκόταν ο ίδιος. Η Πλατφόρμα άρχισε να πέφτει κατακόρυφα αλλά χάρη στη λειτουργία της αρπάγης αυτή σταμάτησε ακαριαία. Έκτοτε έχουμε τεράστια τεχνολογικά άλματα στον κλάδο του ανελκυστήρα.
Εγκαθίσταται στη Νέα Υόρκη ο πρώτος ανελκυστήρας για χρήση από το κοινό. Εκινείτο με ατμομηχανή που έκαιγε κάρβουνο ως καύσιμο.
Λειτούργησαν στη Νέα Υόρκη οι πρώτοι υδραυλικοί ανελκυστήρες.
Έχουμε τον πρώτο ηλεκτροκίνητο ανελκυστήρα από τον SIEMENS. (Βέρνερ Φον Ζίμενς).
Στη Νέα Υόρκη και συγκεκριμένα στο κτίριο Demarest λειτούργησε ο πρώτος ηλεκτροκίνητος ανελκυστήρας
Παρουσιάστηκε η πρώτη κυλιόμενη κλίμακα στη διεθνή έκθεση Παρισιού
Η Παρομοίωση της εξέλιξης του ανελκυστήρα με αυτή των αυτοκινήτων εύλογα χαρακτηρίζεται εύστοχη – επιτυχής.
Το 1903 Έχουμε τη λειτουργία του πρώτου ανελκυστήρα με τροχαλία τριβής (όχι τύμπανο) και αντίβαρο, δηλαδή σε μια μορφή περίπου όπως τον γνωρίζουμε σήμερα
Οι νέες προκλήσεις που συναντά ο ανελκυστήρας είναι :
- οι σύγχρονες απαιτήσεις για ολοένα και μεγαλύτερη άνεση, ασφάλεια και στυλ (αισθητική) ανύψωσης
- Οι σημερινές παραγωγικές ανησυχίες για εύρεση τρόπων εξοικονόμησης ηλεκτρικής ενέργειας (πχ σύστημα inverter) και ανάπτυξη οικολογικής συμπεριφοράς (χρήση υλικών φιλικών προς το περιβάλλον) των ανελκυστήρων
- Η Ιταλία είναι η χώρα που κατέχει πρωτοποριακό ρόλο στα μοντέρνα συστήματα των ανελκυστήρων, δεδομένου πως διαθέτει σχεδόν μεγαλύτερο αριθμό ανελκυστήρων από αυτό των Η.Π.Α.